Hoe merk-waardig is je merk?

Hoe merk-waardig is je merk? Val je op of val je af?

We leven in een tijd van woekerende verspreiding van ideeën. Meer dan ooit moet je opvallen, voor de klant “op u valt”.
Iedereen heeft een mening over zowat alles. En kan die aan iedereen kwijt. De traditionele media bepalen niet meer echt wat er leeft, ze volgen trends en versterken ze. De TV-reclametijd nadert zijn einde – of is al dood; de Google-tijd komt in de plaats.

Maar hoe communiceer je met een klant die niet om je geeft, steeds minder tijd heeft en kiest uit steeds meer informatie? Elke mens zoekt instinctief naar de eenvoudigste oplossing. Hij is aangetrokken tot wat opvalt. Je moet eruit steken. Kleur bekennen. Verfrissend zijn. De mensen raken. Durven. Anders zijn dan de anderen.

Val op of val af.

Kies je voor “degelijk, gewoon goed communiceren”? Kies je voor “de gemiddelde klant”? Dan ben je misschien al in moeilijkheden, zonder dat je het weet. De ene ‘manie’ volgt de andere op. Wat is er ‘in’ en wat niet? “Otaku“, zeggen de Japanners. Het woord betekent “manie”, een “tsunami” van interesse, een plotse “mode” die iedereen meesleept.Is je merk wel merk-waardig? Re-Markable?

Je boodschap moet opvallen, juist zijn maar ook fris. Ook de vorm wordt belangrijker. Kleur je buiten de lijntjes? Goed! Ontwerp je product zo dat het frisser en sterker oogt dan dat ernaast. Herbepaal de doelgroepen die je aanspreekt. Zoek de ‘opinieleiders’ persoonlijk op. Niet de gemiddelde klant. Stuur geen email, stuur ME-mail! Zij die door hun uitstraling, eigen stem anderen de weg wijzen, bepalen de agenda. Vraag je af wie er om je thema geeft, en maak deze mensen tot je ambassadeurs. We leven allemaal in de mode-wereld, zegt Seth Godin. Dan moeten we fashionista’s worden! Weg met de betonkleur van de betonmuren!